DETAIL VAN DE BESLISSINGEN IN DE KONINKLIJKE SINT-MARIAWIJK
VASTSTELLINGEN EN DOELSTELLINGEN IN DE WIJK
- Te veel doorgaand verkeer.
- De aanhoudende files op de Haachtstesteenweg verstoren de vlotte doorgang van het openbaar vervoer, terwijl het een as voor het openbaar vervoer betreft.
- Zelfde situatie in de Rogierlaan. Het kruispunt tussen de Haachtsesteenweg, de Rogierstraat en de Rogierlaan is een problematisch verkeerspunt.
- De Koninklijke Sint-Mariastraat is niet comfortabel voor fietsers, terwijl het een as voor fietsas betreft.
- De schoolomgevingen aan de Koninklijke Sint-Mariastraat en de Haachtsesteenweg moeten veiliger en meer toegankelijk zijn voor het openbaar vervoer.
- De dubbele files zijn gevaarlijk en verhinderen een goede toegankelijkheid van de wijk, ten nadele van de winkels.
BESLISSINGEN OM DIE PROBLEMEN AAN TE PAKKEN (2022)
22.08.22 – Start aanpassingen van het nieuwe circulatieplan
26.08.22 – Inwerkingtreding
Haachtsesteenweg (betreft een as voor het openbaar vervoer)
- Eenrichtingsverkeer van het Koninginneplein tot aan
de Rubensstraat - Eigen bedding voor het openbaar vervoer
Rogierstraat (betreft een as voor het openbaar vervoer)
- Eenrichtingsverkeer van de Haachtsesteenweg tot aan de Paleizenstraat
Rogierlaan (betreft een as voor het openbaar vervoer)
- Autoverkeer in beide richtingen blijft behouden
- Herinrichting van de tramhaltes Wijnheuvelen en de weg
- Eigen bedding voor het openbaar vervoer
Koninklijke Sint-Mariastraat (betreft een as voor fietsers)
- Eenrichtingsverkeer van de Rubensstraat tot aan het Koninginneplein
- Fietspaden in beide rijrichtingen in okerkleur
Generaal Eenensstraat
- Eenrichtingsverkeer van het Colignonplein tot aan de Metsysstraat
Een verkeerslus in de wijk creëren
NIEUWE BESLISSINGEN 2024
- Omkering van het eenrichtingsverkeer van de Poststraat, tussen de Locht en het Lehonplein
- Eenrichtingsverkeer in de Rubensstraat tussen het Poggeplein en de Koninklijke Sint-Mariastraat (behalve bussen, fietsers en taxi’s)
- Wijziging van de voorrang op de Henry Villardstraat. De Paul Deschanellaan wordt een voorrangsweg
- Een fietszone wordt ingesteld op de volgende plaatsen: Vogler, Laude, Jenatzy, Creuse, Brand en Discailles
DE BERENKUILWIJK
De inwerkingtreding van het nieuwe verkeersplan is tijdelijk opgeschort.
Daarnaast heeft er een aanvullend participatief proces plaatsgevonden met bewoners en belanghebbenden uit de wijk, inclusief een burgerpanel.
Als gevolg van dit participatieve proces zijn verschillende aanvullende maatregelen genomen in navolging van de scenario’s die zijn ontwikkeld door het burgerpanel.
VASTSTELLINGEN EN DOELSTELLINGEN IN DE WIJK
- De Navez-, Stephenson-, Van Oost- en Paviljoenstraat kreunen onder het doorgaand verkeer. Dat moet naar het kanaal worden geleid om het lokale karakter van de wijk te herstellen.
- Een groot deel van het doorgaand verkeer komt van de ambermontlaan.
- De schoolomgevingen aan het Paviljoenplein, de Navezstraat en de Van Ooststraat moeten veiliger en meer toegankelijk zijn voor het openbaar vervoer.
- De Prinses Elisabethlaan is niet comfortabel ingericht voor fietsers, terwijl het een as voor het fietsers betreft. Het kruispunt met de Lambermontlaan is gevaarlijk. De verkeersveiligheid moet beter.
- De wijk rond het Verboeckhovenplein en het Paviljoenplein is quasi
permanent overbelast. Een betere bereikbaarheid is goed voor de winkels. - De Generaal Eenensstraat in twee richtingen is niet comfortabel voor
kruisende bussen, wat vaak tot stilstand leidt.
BESLISSINGEN OM DIE PROBLEMEN AAN TE PAKKEN (2022)
2023 – Nieuwe publieke raadpleging in de wijk
DETAIL VAN DE BESLISSINGEN IN DE AZALEAWIJK
VASTSTELLINGEN EN DOELSTELLINGEN IN DE WIJK
- Te veel doorgaand verkeer in de wijk. Het verkeer moet worden omgeleid naar de Lambermontlaan of andere grote wegen.
- De omgeving van scholen en kinderdagverblijven in de wijk moet veiliger. Vooral het verkeer in de Stobbaertslaan is te druk en te snel. De
hoeveelheid verkeer en de snelheid moeten dus naar beneden. - Heel wat voetgangers (inwoners en bezoekers), fietsers en sporters rond het Josafatpark verdienen meer veiligheid en meer plaats op de openbare weg.
- De Cambierlaan en Eisenhowerlaan (en voorheen de Azalealaan) zijn wegen met veel en snel sluipverkeer en de wegmarkeringen zijn niet geoptimaliseerd voor fietsers.
BESLISSINGEN OM DIE PROBLEMEN AAN TE PAKKEN (2022)
1ste fase: Azalea-Stobbaerts (reeds uitgevoerd en voltooid in 2021)
Azalealaan
- Eenrichtingsverkeer van de Deschanellaan tot aan de Generaal Eisenhowerlaan
- Fietspaden in beide rijrichtingen in okerkleur
Generaal Eisenhowerlaan
- Eenrichtingsverkeer van de Azalealaan tot aan de rotonde Chazal
- Fietspaden in beide rijrichtingen in okerkleur
Madeliefjesstraat
- Eenrichtingsverkeer van de Eisenhowerlaan tot aan de Azalealaan
Stobbaertslaan
- Eenrichtingsverkeer van de rotonde Chazal tot aan de Vandenbusschestraat
- Eenrichtingsverkeer van het Weldoenersplein tot aan de Vandenbusschestraat
Vandenbusschestraat
- Eenrichtingsverkeer van de Stobbaertslaan tot aan de Generaal Eisenhowerlaan
Kruispunt Stobbaerts-Vandenbussche
- Verkeersfilter om doorgaand verkeer te vermijden (toegankelijk voor voetgangers & fietsers)
Een verkeerslus in de wijk creëren
2de fase: Cambier (uitvoering in mei 2022)
Cambierlaan
- Eenrichtingsverkeer van het Generaal Meiserplein tot aan de rotonde Chazal
- Fietspaden in beide rijrichtingen in okerkleur
Schrijf je in voor de publieke raadpleging voor de Berenkuilwijk